지난전시

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권기철 초대전

  • 전시명:KWON KI CHUL
  • 전시장소:대구보건대학교 인당박물관
  • 전시기간:2014-10-21 ~ 2014-11-23

 

 

권기철 초대전 <KWON KI CHUL>

 

 

고된 노동의 계절을 이겨내고 마주하게 되는 황금 들녘.

 

이 계절처럼 고뇌의 흔적으로 풍요로운 결실을 맺은 권기철 작가의 작품 세계로 여러분들을 초대하고자 합니다.

 


 
어린 시절 사고로 인해 조금 불편한 손을 지니게 되었지만 화가로서의 그 열정을 멈추지 않은 작가 권기철. 내면의 강한 응집을 한 순간에 표출시키듯 표현한 먹 작업은 인고의 세월을 투영한 것이고 그 고통의 시간들마저 사람들로 인해 풍요로운 미래를 가슴에 품을 수 있지 않았을까하는 생각이 듭니다.


 
권기철 작품이 매력적인 이유는 어떠한 고통 속에서도 아름다운 꿈을 꾸고, 희망을 버리지 않는 무모할지도 모르는 열정을 지니고 있기 때문이죠.

 

바쁘시더라도 함께 참석하시어 자리를 빛내주시기 바랍니다.


 

                                                                                             대구보건대학교 총장   남 성 희

 

 

 


 
 
A Golden field, overcoming and facing the season of hard labor.


I'd like to invite you to the world of the artist Kwon Ki Chul, who bore fruit as abundant as this season as a sign of anguish.


 
The artist Kwon Ki Chul, the man who haven't stopped his passion as an artist despite his inconvenient hands due to his accident in his early days.
 


His ink works that seem to express a strong inner cohesion in a second have reflected his life of long-suffering, and the long-suffering moments could get him to bear a prosperous future through people.
 


The charm of his artworks lies with his passion that seems to be reckless, not giving up dreaming a beautiful dream and hope even in any painful situations.


 
Please honor us with your presence in your busy schedule.



 

                                                                                                                       Nam, Sung hee
                                                                                               President Daegu Health College
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

권 기 철

 

경북대학교 예술대학 미술학과(한국화 전공)졸업

영남대학교 조형대학 조형대학원(한국화 전공)졸업

 

 

         개인전

 

2014   어이쿠!(인당 박물관 초대전, 대구)

           어이쿠!(가나 인사이트센터, 서울)

2012   가을의 리듬(달성문화재단 초대전, 대구)

           Combination Sense (아트스페이스 펄 초대전, 대구)

2011   어이쿠! 봄간다 (갤러리 제이원 초대전, 대구)

2010   악기가 되고 싶은 육체의 고단한 꿈 (수성아트피아 초대전, 대구)

           어이쿠! 봄간다 - 러브 (한 갤러리 초대전, 헤이리 파주)

2009   텍스트로서의 몸과 그림 (갤러리 M 초대전, 대구)

           색들의 향연 (갤러리 제이원 초대전, 대구)

2008   어이쿠!봄간다 - 러브 (세이카 갤러리, 도쿄 일본)

           불명료함, 그리고 확정되지 않은 추상 (고토 갤러리 초대전, 대구)

2007   어이쿠!봄간다 - 가창에서 (동원화랑 초대전, 대구)

2006   권기철의 드로잉 (목인갤러리, 서울)

2004   나의 창작 나의 각성 (한기숙 갤러리 초대전, 대구)

2003   나의 소리 나의 독백, 마니프 국제아트페어 (예술의전당, 서울)

           시각적 리듬 조형의 순수한 자율성 (두산 갤러리 초대전, 대구)

2001   현외지음 언외지언 (서울시립미술관)

2000   소리의 형상적 표현 (대백 프라자 갤러리, 대구)

           갤러리 청산향림 초대전 (대구)

           대백 갤래러 초대전 (포항)

1998   소리와 형상 (대구문화예술회관 초대전)

           소리는 둥글다 (갤러리신미 초대전, 대구)

           소리는 둥글다 (예술의 전당 서울아트페어, 서울)

1997   소리의 형상언어 (나갤러리 초대전, 서울)

           소리는 둥글다 (수성 동아갤러리, 대구)

1996   시대정신과 소리의 형상 (롯데화랑 본점, 서울)

           소리는 둥글다 (예술의 전당 서울아트페어, 서울)

           소리를 그리다 (갤러리 소현 초대전, 대구)

1994   소리 1994 (갤러리누보 초대전, 부산)

           전통과 현대-재해석을 위한 구상성 (봉성 갤러리, 대구)

1993   개인의 정체성과 만나는 전통과 현대 (봉성 갤러리, 대구)

 

 

         단체전

 

2014   아티스트, 그 예술적 영혼의 초상 (금보성아트센터, 서울)

           대구의 별들 (아양아트센터, 대구)

           여수 국제 아트 페스티벌 (전남대 미술관)

           그리움 - Longing (가나인사아트센터, 서울)

2013   판타지, 윌 비 데어 (예술 발전소, 대구)

           경주 세계문화엑스포 (이스탄불, 터키)

           열정의 균형 (웃는 얼굴 아트센터 개관기념전)

           늘 푸른 일레븐 (인사아트센터, 서울)

           12인의 시대미전 (범어 아트스트리트, 대구)

           현대미술 조망전-오색다미 (문화예술회관, 대구)

           Eyes, Love, Peace (갤러리 이앙, 서울)

2012   고암 미술상 추천작가 초대전 (이응노의 집, 홍성)

           천년의 빛-한국화 동질성 회복전 (강릉 미술관)

           또 다시 바람 - 일레븐 (갤러리 이즈, 서울)

           The Power (한기숙 갤러리, 대구)

           한글, 도시를 물들이다 (울산 박물관)

2011   음악으로 읽는 그림책 -피터와 늑대- (부산시립미술관)

           예술-백화점에서 놀다 (대구백화점, 본점)

           화첩 위에서 놀다 (수성아트피아, 대구)

           새 천년의 비상전 (대구문화 예술회관)

           서울 오픈 아트페어 (무억센터 코엑스, 서울)

           서울 아트 페스티벌 (리츠 칼튼 서울)

           KIAF 한국 국제 아트페어 (무역센터 코엑스, 서울)

           아트 대구, (엑스코. 전시컨벤션 센터, 대구)

           호텔 아트페어 인 대구 (노보텔, 대구)

           대구 아트페어 (엑스코. 전시컨벤션 센터, 대구)

2010   천년의 숨결전 (예술의 전당, 서울)

           해피니스전 (제이원갤러리, 대구)

           53 아티스트전 (한기숙갤러리, 대구)

           Space, Time (갤러리 바이올렛, 서울)

           한국미술 100100색의 미감 (갤러리바이올렛, 서울)

           올해의 작가 초대전 (대구문화예술회관)

           상하이국제아트페어 (Shanghai Ever bright Convention Center. 중국)

           La Constance - 초지일관 (갤러리 G, 대구)

           일레븐 - , 궤적 (갤러리이즈, 서울)

           호텔 아트 페어 (노보텔, 대구)

           아트 로드 77-아트 페어 특별전 (리앤박 갤러리, 헤이리)

           줌 갤러리 개관기념-중견작가와 스타작가 (줌 갤러리, 서울)

           대한민국 현대한국화 페스티벌 (대구문화예술회관)

           대구 아트 페어 (엑스코, 대구)

2009   한국화 동질성 회복전 (청주 예술의 전당)

           공간 안에서의 존재 (인사아트센터, 서울)

           사유의 숲을 거닐다 (경북대미술관, 대구)

           남으로의 여행 - 나주 배꽃 (나주문화예술회관)

           꽃, , (갤러리전, 대구)

           Art with an Accent (후쿠오까 아시아 미술관, 일본)

           Art in contemporary culture (광저우, 중국)

           Five From Korea (Triton Museum, Santa Clara CA 미국)

           Faces of Deagu - 서울옥션 (대백프라자 갤러리, 대구)

           갤러리 시선전 (봉산문화회관, 대구)

           에피소드 - 아트스페이스 펄 개관기념전 (대구)

           한글. 디자인전 (전북 도립미술관, 완주)

           스펙트럼 - 리듬, 조형, 교감전 (세종문화회관미술관, 본관)

           간판 투성이전 (상상마탕, 서울)

2008   피아 아트페어 (따마나꼬 인터콘티넨탈 컨벤션센터, 베네주엘라)

           광저우 국제 아트 페어 (광저우, 중국)

           현대작가 24인전 (AS갤러리 도쿄, 일본)

           도시 디자인 프로젝트-미술, 대구를 움직이다 (대구문화예술회관)

           제4회 미술품경매 (K옥션 전시장, 서울)

           Sense and Spirit (경북대미술관, 대구)

           한국 캘리그라피 디자인전 (메트로갤러리, 서울)

           한글 손글씨, 거리를 물들이다 (상상마당, 서울)

           Talk to me - 권기철, 윤원근전 (게이트 갤러리, 서울)

           영화, 시 그림을 만나다 (수성아트피아, 대구)

2007   일레븐 - 오래된 미래 (대한민국 예술원 전시장, 서울)

           한국화 동질성 회복 (광주 시립 미술관)

           아트러브 - 미술을 사랑하는 사람들 (갤러리 M, 대구)

           La Constance 권기철, 정태경, 차규선 (대백프라자 갤러리, 대구)

           회화의 정체성- 네 편의 메모 (M J 갤러리, 대구)

2006   犬물생심전 (대백프라자 갤러리, 대구)

           우리나라 우리그림 (아주미술관, 대전)

           11인의 한국화전 (갤러리우림, 서울)

           상소와 시가의 만남 (전라남도 옥과 미술관)

2005   광화문 국제아트 페스티발 - , 사람, (세종문화회관 미술관)

           코리아 아트 페스티벌 (세종문화회관, 서울)

           From Daegu - 30년 메시지전 (대구문화예술회관)

           나의 시각, 나의 표현 (세종문화회관, 서울)

           현대 한국과 확산과 집적 (부산문화회관)

           올해의 청년작가 특별전 (대구문화예술회관)

           화합의 메시지전 (세종문화회관, 서울)

           A Prarllel History - 한국현대미술속대구, 경북미술(시안미술관, 영천)

           대한민국 예술원기획 일레븐 한국화전 (대한민국예술원, 서울)

           자연으로부터 (봉산문화회관, 대구)

           한 · 중 교류전 (산동대학교, 중국)

           감사와 회망의 메시지전 (정 갤러리, 서울)

           Temptation in December 2005 (한기숙갤러리, 대구)

2004   남도문화 음식기행전 (인사갤러리, 서울)

           인 마이 메모리 (한기숙갤러리, 대구)

           소리를 그리다 (갤러리드림, 서울)

           한 · 일 국제 현대미술제 (부산시청)

           우리미술 - 현대적 메시지전 (가산화랑, 서울)

           대한민국 청년 비엔날레 (대구문화예술회관)

           아트 인 라이프 행복 - 미술여행전 (조선일보미술관, 서울)

           광주 비엔날레 특별전 (광주)

           권기철, 박병철, 이정웅전 (동아미술관, 대구)

           따뜻한 마음과 희망전 (갤러리포럼, 서울)

2003   어울림- 남도의 맥을 찾아서 (광주 시립미술관)

           Mavericks - 자유정신전 (갤러리나우, 일본)

           대구 아트 엑스포 (전시 컨밴션 센터, 대구)

           새한국화의 전개전 (대구문화예술회관)

           금수 현대미술제 - (금수문화예술마을, 성주)

           일 · 한 국제 현대미술전 (카나가와 현민홀, 일본)

           가을 미감전 (울산현대미술관)

           MANIF 2003 서울 국제 아트페어 (예술의 전당, 서울)

2002   복 사세요전 (갤러리M, 대구)

           한 · 일 현대미술 작가전 (동아미술관, 대구)

           미술로 보는 스포츠와 놀이 (세종문화회관 기획, 서울)

           한국화 동질성 회복전 (한국소리문화전당, 전주)

           경북대학교 예술대학 개교 20주년전 (경북대박물관, 대구)

           생활 속의 그림전 (롯데화랑, 서울)

           대구미술 국제교류전 (센다이, 일본)

           한 · 일 미술교류제전 (한국문화원, 일본)

           묵의 향연전 (수원미술전시관)

           지금 나는 그림을 입는다 (두산갤러리, 대구)

           Mavericks(갤러리 귀레, 프랑스)

           한국화 일레븐전 (하나로 갤러리, 서울)

2001   권기철. 이정웅 2인초대전 (포스코 갤러리)

           영남호남 그리고 충청-새로운 세기의 징후 (대전 시립 미술관)

           대구 현대미술 - 오늘은 넘어서 (대구문화예술회관)

           대한민국 청년작가 미술축전 (서울시립미술관)

           한국화 동질성 회복전 (목포문화예술회관)

           젊은 작가 14인의 회화감상 (공산갤러리, 대구)

           Free Art Free(스카이도어 도쿄 일본)

           다양성의 세기관 그 조화와 균형 (서울시립미술관)

2000   대구-유럽 밀레니엄 미술전 (대구문화예술회관)

           새천년 한국화 가늠과 전망전 (공평아트센터, 서울)

           먹내음과 색향기전 (청산향림, 대구)

           필묵 - 12인전 (청상향림, 대구)

           광주비엔날레 특별전-인간의 숲 회화의 숲 (비엔날레전시관)

           광주, 대구 수묵대전 (조선대학미술관, 광주)

           한국화 동질성의 회복 (광주시립미술관)

           대구, 밀라노 국제미술관 (대구문화예술회관)

1999   한국유명화가 150인 특별전 (롯데화랑, 서울)

           현대의 신화 -몸과 언어전 (대구문화예술회관)

           권기철, 양만기전 (대림화랑, 서울)

           너희가 작품 값을 아느냐? (종로아트갤러리, 서울)

           아 - 대한민국전 (갤러리 상, 서울)

           21C 대구미술 전망전 (대구문화예술회관)

           유망작가 12인전 (르네갤러리, 서울)

           새천년을 향한 도전 (대전시립미술관)

           Mavericks - 자유정신전 (상하이대학교, 중국)

1998   청년작가초대전 - 개인전 (대구문화예술회관)

           먹칠과 색칠전 (대구문화예술회관)

           작은 그림 작은 향기전 (동아쇼핑갤러리, 대구)

           그림과 글씨사이 (대구문화예술회관)

           서울 아트페어 (예술의 전당 미술관, 서울)

1997   우석갤러리 개관전 - 권기철, 박형순, 이수동 (우석갤러리, 서울)

           경북개도 100주년 기념초대전 (경주)

           서울 아트페어 (예술의 전당 미술관, 서울)

           권기철, 국경오전 (민갤러리, 대구)

           권기철, 이정웅전 (대구은행갤러리)

           여덟사람의 시와 그림전 (동원화랑, 대구)

           회화 18인의 중심전 (롯데화랑, 부산)

1996   서울 아트페어 (예술의 전당 미술관, 서울)

           소백산전 (봉성갤러리, 대구)

           대한민국 청년비엔날레 (대구문화예술회관)

1995   묶인 말과 풀린 색전 (대우아트홀, 대구)

           95대구 현대미술초대전 (대구문화예술회관)

           서울 아트 페어 (예술의 전당 미술관, 서울)

           분지의 아뜰리에 (대백프라자갤러리, 대구)

           현대미술, 젊음실험과 모색의 조형전 (갤러리소헌, 대구)

           미술시장 창간기념전 (백상갤러리, 서울)

           권기철, 김창태 초대전 (동원화랑, 대구)

           새로운 전망전 (모란미술관, 남양주)

           노래에서 그림과 시로 (동원화랑, 대구)

1993   서울 현대한국화전 (서울시립미술관)

           93 문인화 정신의 표출 (서울시립미술관)

           자연 그리고 한국화정신전 (미술회관, 서울)

           한국 청년미술제 (공평아트센터, 서울)

           현대 한국화 (한국미술관, 서울)

           Spot 1993(서경갤러리, 서울)

1992    어제로부터 오늘 그리고 내일전 (미술회관, 서울)

           오늘의 한국미술전 (예술의 전당, 서울)

           동아미술제 (국립현대미술관, 과천)

           오늘의 지역 작가전 (금호미술관, 서울)

           Silences 41인전 (단성갤러리, 서울)

1991   예술성 - 그 현장전 (도올갤러리, 서울)

           한국화 물성과 시대정신전 (미술회관, 서울)

           맥 조형과 의식전 (청남미술관, 서울)

           21C를 향한 현대미술의 조율전 (타래미술관, 서울)

           문화예술관 개관기념전 (대구문화예술회관)

           한 · 중 교류전 (타이완 문화센터)

1990   90년대 한국화 전망전 (미술회관, 서울)

           맥, 조형과 의식전 (서울갤러리)

           동아미술제 (국립현대미술관, 과천)

           청세대 - 도시전 (태백화랑, 대구)

           미술 세계전 (경인미술관, 서울)

 

 

         아트페어

 

2011   서울 오픈 아트페어 (무역센터 코엑스, 서울)

           아트 대구 (엑스코, 전시컨벤션 센터, 대구)

           호텔 아트 페어 인 대구 (노스텔, 대구)

           서울 아트 페스티벌 (리츠 칼튼 서울)

           KIAF. 한국 국제 아트 페어 (무역센터 코엑스, 서울)

           대구 아트페어 (엑스코, 전시컨벤션 센터, 대구)

2010   상하이국제아트페어 (Shanghai Ever bright ConventionCenter, 중국)

           호텔 아트 페어 (노보텔, 대구)

           아트 로드 77-아트 페어 특별전 (리앤박 갤러리, 헤이리)

           대구 아트 페어 (엑스코, 대구)

2008   피아 아트 페어 (따마나꼬 인터콘티넨탈 컨벤션센터, 베네주엘라)

           광저우 아트 페어 (Shamin exhibition center, Guangzhou, 중국)

2005   광화문 국제 아트 페스티발-, 사람, (세종문화회관)

2003   마니프 국제 아트 페어 (예술의 전당 미술관, 서울)

           대구 아트 엑스포 (전시 컨밴션 센터, 대구)

1998   서울 아트 페어 (예술의 전당 미술관, 서울)

1997   서울 아트 페어 (예술의 전당 미술관, 서울)

1996   서울 아트 페어 (예술의 전당 미술관, 서울)

1995   서울 아트 페어 (예술의 전당 미술관, 서울)

 

 

         작품소장

 

국립현대미술관 (과천)

한국외국어대학교 (서울)

동양 엘리베이터 본사 (서울)

대구시청 (대구)

대구은행 본점 (대구)

현대중공업 (울산)

대구검찰청 서부지원(대구)

포스코 본사 (포항)

KBS 대구방송총국 (대구)

대구문화예술회관 (대구)

경북대학교 미술관 (대구)

경북대학교 의과대학병원 (대구)

국립국어원 (서울)

601 비상 (서울)

도서출판 재원 (서울)

인당박물관 (대구)

 

 

 

KWON, Ki Chul

 

B.F.A in Korean Painting Kyungpook National University

M.F.A in Korean Painting, Yeongnam University

 

 

         Solo Exhibition

 

2014   Alas! (Indang Museum, Daegu)

          Alas! (Insa Art Center, Seoul)

2012   Rhythm of the Autumn (Exihibition of Darsung Culture and Art Center Darsung Culture foundation, Daegu)

          Conbination Sense (Art space Purl, Daegu)

2011   Alas! sPring All Gone again! (Gallery J One, Daegu)

2010   Arduous Joruney of the Guy Who is Aspiring to Be a Musical Instrument (Suseong Artpia, Daegu)

          Alas! Spring All Gone again!-Love (Han Gallery, Heyri/Paju)

2009   Body and Painting as a Text (Gallery M, Daegu)

          Feast of Colors (Gallery J One, Daegu)

2008   Alas! Spring All Gone again!-Love (Seika Gallery, Tokyo / Japan)

          Unclarity, and Undefined Abstract (Goto Gallery, Daegu)

2007   Alas! Spring All Gone again!-From Gachang (Dongwon Gallery, Daegu)

2006   Drawings of Kwon kichul (Mockin Gallery, Daegu)

2004   My creation, My Enlightenments (Hankeesook Gallery, Daegu)

2003   My Voice, My Soliloquy MINIF International Art Fair (Hangaram Art Museum, Seoul)

          Visual Rhythm and Authentic Autonomy of Form (Doosan Gallery, Daegu)

2001   Sound beyond strings, Communication Beyond Language (Seoul Museum of Art, Seoul)

2000   Figurative Expression of Sound (Debec Plaza Gallery, Daegu)

          Gallery Chungsanhyungilm (Daegu)

          Debec Gallery (Pohang)

1998   Invitation of Young Artists (Daegu Culture and Art Center, Daegu)

          Sound and Image (Daegu Culture and Art Center, Daegu)

          Sound is Round (Gallery Sinm, Daegu)

          Sound is Round (Seoul Art Fair Hangaram Art Museum, Seoul)

1997   Visual Language of sound (Na Gallery, Seoul)

          Suseung Dong-a Gallery, Deagu

1996   Spirit of the time and Image of Sound Lotte Gallery, Seoul

          Sound is Round, Seoul Art Fair Hangaram Art Museum, Seoul

          Sound is Represented (Gallery Soheon, Daegu)

1994   Sound 1994 (Gallery Nouveau, Busan)

          Tradition and Modernity-Reinterpretation of Figurative Art (Bongsung Gallery, Daegu)

1993   Rradition and Modernity for Exploring Personal Identity (Bongsung Gallery, Daegu)

 

 

 

         Group Exhibition

 

2014   Artist, Portrait of The Aesthetic soul (Geumbosung Art Center, Seoul)

          The Stars of Daegu (Ayang Art Center, Daegu)

          Yeosu International Art Festival, Yeosu

2013   Fantasy will be there (Daegu Art Factory, Daegu)

          Kyeongju International Culture EXPO (Istanbul, Turkey)

          Balance of Passion (Smile face Art center, Daegu)

          Eleven Evergreen (Insa Art Center, Seoul)

          12 Contemporary Artists (Beomeo Art Street, Daegu)

          Contemporary Art Viewing Exhibition (Daegu Culture and Art Center, Daegu)

          Eyes, Love, Peace (Gallery lang, Seoul)

2012   Recommendaded Artist of Goarm Art Award (Lee Ungno Museum, Hngseong)

          The Light of The Millennium/ recovery of homogeneity the Korean Painting (Gangneung Museum of Art)

          Once Again, wind (Gallery Is, Seoul)

          The Power (Gallery HankeeSook, Daegu)

          Hangeul, Dying the City (Ulsan Museum of Art)

2011   Reading Picture Books through music / Peter and the Wolf (Busan Museum of Art, Busan)

          Art, Playing In the Department store - Daebec Art Project (Daebec Gallery, Daegu)

          Playing on the Skethchbook (Suseung Artpia, Daegu)

          The Soaring Of Nuevo Milenio (Daegu Culture and Art Center, Daegu)

          Seoul Open Art Fair (COEX, Seoul)

          Seoul Art Festival (The Hotel Ritz carlton, Seoul)

          KIAF(Korea International Art Fair) (COEX, Seoul)

          Hotel Art fair in Daegu (Novotel, Daegu)

          Daegu Art Fair (EXCO, Daegu)

2010   Tracing the Identity of Korean Painting (Hangaram Art Museum, Seoul)

          Happiness (J-One Gallery, Daegu)

          53 Artists (Hankeesook Gallery, Daegu)

          Space, Time (Gallery Violet, Seoul)

          Korean Art : 100 Artists, 100 Varieties (The Aesthetic of Gallery Violet, Galleryviolet, Seoul)

          Invitation of the Artists of the Year-Today's Young Artist Daegu Culture and Art Center Shanghai International Art Fair

          (Shanghai Ever Bright Convention Center, China)

          La Constance (Gallery G, Daegu)

          The East.....Locus (Gallery Is, Seoul)

          Hotel Art Fair in Daegu (Novotel, Daegu)

          Art Road 77 Art Fair-With Art, With Artist (Lee & Park Gallery, Heyri / Paju)

          Gallery Zoom Opening Show-Estabilshed & Star Artists (Gallery Zoom, Seoul)

          Contemporary Korean Painting Festival (Daegu Culture and Art Center, Daegu)

          Daegu Art Fair (EXCO, Daegu)

2009   Tracing the Identity of Korean Painting (Cheongju Art Center)

          Existence in Space (Insa Art Center, Seoul)

          Strolling in the Woods of Thinking, Art (Museum of Kyungpook National University, Daegu)

          Travel to the South -Pear Flowers in Naju (Naju Art Center, Naju / Jeollabuk-Do)

          Flower, Flower, Flower (Gallery Jeon, Cheongdo / Gyeongsangbuk-Do)

          A-ONE, Art With and Accent (Fukuoka Asian Art Museum, Fukuoka / Japan)

          Art in Contemporary Culture (Guangzhou, China)

          Five Artists from Korea (Trition Museum of Art, Santa Clara, CA / USA)

          Faces of Daegu (Debec Plaza gallery, Daegu: Seoul Auction, Seoul)

          Perspectives from Galleries Association in Daegu (Bongsan Culture Center, Daegu)

          Episode 1-Opening Show of Art Space Purl (Art Space Purl, Daegu)

          Hangul, Design (Jeonbuk Province Art Museum, Wanju / Jeollabuk-Do)

          Spectrum-Rhythm, Form and Communion (Sejong Center for the Performing Aris, Seoul All That Signboards)

          KT&G Sangsangmadang, Seoul

2008   Fia Caracas (La Feria lberoamericana de Artel)

          Tamanaco Intercontinental Convention Center, Caracas / Venezuela

          Guangzhou Art Fair (Shamian Exhibition Center, Guangzhou / China)

          24 Contemporary / Artists (gallery AS, Tokyo / Japan)

          City Design Project-Art, Moving, Touching, Rebuilding Daegu (Daegu Culture and Art Center, Daegu)

          The 4th K Auction, K-Auction Hall, Seoul

          Auction M, Daegu

          Sense&spirit (Art Museum of Kyungpook National University, Daegu)

          Korean Calligraphy Design (Metro Gallery, Seoul)

          Korean Handwriting Ornamenting the Streets KT&G (Sangsangmadang, Seoul)

          Talk to Me-Kwon Ki Chul, Yoon Won Keun (Gallery Gate, Seoul)

          Films meet Poems and Paintings (Suseong Artpia, Daegu)

2007   Eleven-Ancient Future (National Academy of Arts, Seoul)

          Tracing the Identity of Korean Painting

          2007 Eleven-Ancient Future National Academy of Arts, Seoul

          Tracing the Identity of Korean Painting, Gwangji Museum of Art, Gwangju

          Art Lovers (Gallery M, Daegu)

          La Constance-Kwon Ki Chul, Jung Tae Kyoung, Cha Kyu Sun (Debec Plaza Gallery, Daegu)

          Identity of Painting-Four Memos (M J Gallery, Daegu)

2006   Special Exhibition-The Year of Dog (Debec Plaza Gallery, Daegu)

          Tracing the Identity of Korean Painting (Asia Museum of Art, Daejeon)

          Eleven Korean Painting (Gallery Woolim, Seoul)

2005   from Daegu-30 Years Message (Daefu Culture and Art Center, Daegu)

          My View, My Expression (Sejong Culture Center, Seoul)

          Tracung the Identity of Korean Painting-Diffusion and Integration of Korean Painting (Busan Culture Center, Busan)

          Special Exhibition in Young Artists of the Year (Daegu Culture and Art Center, Daegu)

          Eleven Message for Harmony (Sejong Culture and Art Center, Seoul)

          A Parallel History - Daegu and Gyeongbuk

          Art, in Korean Contemporary Art (Cyan Museum of Art, Gyeongsangbuk-Do)

          Eleven Korean Paintings (National Academy of Arts, Seoul)

          1st Anniversary Show of Bongsan Culture Center-From the Nature (Bongsan Culture center, Daegu)

          Interchange Exhibition between Korea and China (Shandong University of Art and Design, Qingdao / China)

          Messages of Thanks and Hope-Eleven (Gallery Jong, Seoul)

          Temptation in December 2005 (Hankeesook Gallery, Daegu)

2004   In My Memory (Hankeesook Gallery, Daegu)

          Draw the sound (Gallery Dream, Daegu)

          2004Korea-Japan International

          Contemporary Art Festival (Busan City Hall, Busan)

          Korean Art-Current lssues (Gasan Gallery, Seoul)

          Korean Young Artists Biennale (Daegu Culture and Art Center, Daegu)

          Art in Life : Happiness-a Travel to Art (Gallery Choson, Seoul)

          Special Exihibition for Gwangju Biennale-Exploring Namdo Culture and Cuisine Shinsege Gallery, Gwangju :

          Insa Art Center, Seoul

          Kwon Ki Chul, Park Byong Chul, Lee Jeong Woong (Dong-A Gallery, Daegu)

          Warm Hearts and Hopes (Gallery forum, Seoul)

2003   Socializing-Searching for the Spirit of Namdo (Gwangju Museum of Art)

          Mavericks-independently Minded (Gallery New / Japan)

2003   Daegu Art Expo (Daegu Exhibition Convention Center, Daegu)

          Tracing the Identity of Korean Painting (Daegu Culture and Art Center, Daegu)

          Geumsu Contemporary Art Festival-Rest (Geumsu Art Village, Sungju)

          Japan-Korea Contemporary Art Festival (Kanagawa Kenmin Hall, Yokohama / Japan)

          Lovely Fall (Hundai Arts Center, Ulsan)

2003   MINF Seoul International Art Fair (Hangaram Art Museum, Seoul)

2002   Shall We Buy Fortune? (Gallery M, Daegu)

          Korea-Japan Contemporary Artists (Dong-A Gallery, Daegu)

          How Art Sees Sports and Entertaining (Hangaram Art Museum, Seoul)

          Tracing the Identity of Korean Painting (Sori-Arts Center of Jeollabuk-Do, Junju)

          20th Anniversary of College of Arts (Museum of Kyungpook National University, Daegu)

          Painting in Everyday Life (Lotte Gallery, Seoul)

          Now I Put Painting on (Doosan Gallery, Daegu)

          Geumsu Contemporary Art Fesival-Wind, Scenert, Birth (Geumsu Art Village, Sungju / Gyeongsangbuk-Do)

          Mavericks (Gallerie Guillet, Frence)

          Eleven Korean Painting (Hanaro Gallery, Seoul)

2001   Kwon Ki Chul, Lee Jung Woong (POSCO Gallery, Pohang)

          Yeongnam, Honam and Chungcheong- Symptoms of New Millennium (Daejun Museum of Art, Daejun)

          Daegu Contemporary Art-Beyond the Present (Daegu Culture and Art Center, Daegu)

          Korean Young Artists Festival (Seoul Museum of Art, Seoul)

          Tracing the Identity of Korean Painting (Mokpo Culture and Art Center, Mokpo)

          14Young Artists (Gongsan Gallery, Daegu)

          Free Art Free (Sky Door, Tokyo / Japan)

          New Millennium, Its Diversity, Harmony and Balance (Seoul Museum of Art, Seoul)

2000   Daegu-Europo New Millennium Art (Daegu Culture and Art Center, Daegu)

          New Millennium, the Vision of Korean Painting (Seoul Art Center, Seoul)

          The Scent of Ink and Colors (Gallery Chungsan Hyanglim, Daegu)

          Brush and Black Ink-12 Artists (Gallery chungsan Hyanglim, Daegu)

          Special Exhibition ar Gwangju Biennale, Forest of Men and Foresr of Paintings (Biennale Pavilion, Gwangju)

          Gwangju - Daegu Ink and Wash Paintings (The Museum of Art Chusun University, Gwangju)

          Tracing the Identity of Korean Art Festival, (Daegu Culture and Art Center, Daegu)

          Daegu-Milano International Art Festival (Daegu culture and Art Center, Daegu)

1999   Special Exhibition with 150 Artists (Lotte Gallery, Seoul)

          Contemporary Myth-Body and Language (Daegu Culture and Art Center, Daegu)

          Kwon Ki Chul, Yang Man Ki (Dealim Gallery, Seoul)

          Do You Have Any Idea about Art Price? (Jongno Art Gallery, Seoul)

          Ah! Korea (Gallery Sang, Seoul)

          Prospect of New Millennium of Daegu Art (Daegu Culture and Art Center, Daegu)

          12Promising Artists (Rene Gallery, Seoul)

          Challenge to New Millennium (Daejun Museum of Art, Daejun)

          Mavericks-Independently Minded (Shanghai University, China)

1998   Solo Show as an Invited Young Artist (Daegu Culture and Art Center, Daegu)

          Color of Ink and Paint (Daegu Culture and Art Center, Daegu)

          Small Paintings and Its Fragrance (Dong-A gallery, Daegu)

          In between Letters and Paintings (Daegu Culture and Art Center, Daegu)

          Seoul Art Fair (Hangaramm Art Museum, Seoul)

1997   1st Anniversary of Woosuk Gallery

          Kwon Ki Chul, Park Hyung Soon, Lee Soo Dong (Woosuk Gallery, Uijungbu / Gyeonggi-Do)

          100th Anniversary Exhibition of Extablishment (Geongju 96, Geongju)

          Seoul Art Fair (Hangaramm Art Museum, Seoul)

          Kwon Ki Chul, Guk Gyeong O (Min Gallery, Daegu)

          Kwon Ki Chul, Lee Jeong Woong (DGB Gallery, Daegu)

          Eight Poems and Paintings (Dongwon Gallery, Daegu)

          Focused on 18 painters (Lotte Gallery, Busan)

1996   Seoul Art Fair (Hangaramm Art Museum, Seoul)

          Sobek San (Bongsung Gallery, Daegu)

          Korean Young Artists Biennale (Daegu Culture and Art Center, Daegu)

1995   Limited Words, Liverated Colors (Daewo Art Hall, Daegu)

          95 Daegu Contemporary Art (Daegu Culture and Art Center, Daegu)

          Seoul Art Fair (Hangaramm Art Museum, Seoul)

1994   Commemoration Show of the Publication of An Atelier in Basin City (Debec Plaza Gallery, Daegu)

          Our Community, Our Mind (ARCO Art Center, Seoul)

          Contemporary Art-New Vision and Perspectives (Gallery Soheon, Daegu)

          Commemoration of the First Issue of (Art Price) (Backsang Gallery, Seoul)

          Kwon Ki Chul, Kim Chang Tae (Dongwon Gallery, Daegu)

          New Perspectives (Moran Museum of Art, Namyangju / Geonggi-Do)

          From Songs to Poem and Paintings (Dongwon Gallery, Daegu)

1993   Contemporary Korean Painting (Seoul Museum of Art, Seoul)

          Spirit of Scholar's Style of painting (Seoul Museum of Art, Seoul)

          Nature and the Spirit of Korean Painting (ARCO Art center, Seoul)

          Korean Young Artists-Meet in Seoul (Gongpeong Art center, Seoul)

          Contemporary Korean Paintings from Seoul to Busan (Hanguk Art Museum, Seoul)

          Spot 1993 (Seoyeong Gallerty, Seoul)

1992   Since Yesterday untill Today, and Tomorrow (ARCO Art Center, Seoul)

          Today's Korean Painting (Hangaramm Art Museum, Seoul)

          DongA Art Restival (National Museum of Contemporary Art, Gwacheon)

          Today's Local artists (Gumho Museum of Art?)

          Seoul Silence-41 Artists (Danseoung Gallery, Seoul)

1991   Artistic Quality, From the Site (Gallery Doll, Seoul)

          Property of the Material of Korean Painting

          and Spirit of the Time (ARCO Art Center, Seoul)

          Legacy-Consideration of its Form and Spirit (Cheongnam Art Museum, Seoul)

          Preview of Cntemporary Art towords 21st Century, (Tare Art Museum, Seoul)

          Opening Show of Daegu Culture and Art Center (Daegu Culture and Art Center, Daegu)

          Interchange Exhibition between Korea and China (Taiwan Culture Center, Taiwan)

          1990 Prospects for the Korean Art towards the 1990s (ARCO Art Center, Seoul)

          Legacy-Consideration of its Form and Spirit (Gallery Seoul, Seoul)

          DongA Art Festival (National Museum of Contemporary Art, Gwacheon)

          Blue Generation-City (Gallery Taebaek, Daegu)

          Art World (Gyeongin Art Museum, Seoul)

 

 

         Art Fair

 

2010   Shanghai International Art Fair (Shanghai Ever Bright Convention Center China)

          Hotel Art Fair in Daegu Novotel, Daegu

          Art Road 77 Art Fair - With Art, With Artists (Lee & Park Gallery, Heyri / Paju)

2008   FIA Caracas (La Feria Iberoamericana de Arte) (Tamanaco Intercontinental Convention Center, Caracas / Venezuela)

          Guangzhou Art Fair (Shamian Exhibition Center, Guangzhou / China)

2005   GwangHwalMoon International Art Festival-Light, People, Gate (Sejong Culture Center, Seoul)

2003   MANIF International Art Fair (Hangaram Art Museum, Seoul)

          Daegu Art Expo (Daegu Exhibition & Convention Center, Daegu)

1998   Seoul Art Fair

1995   Hangaram Art Museum, Seoul

 

 

         Collections

 

National Museum of Modern and Contemporary Art, Gwacheon

Hankuk University of Foreign Studies, Seoul

ThyssenKrupp Elevator Korea(The work was acquired by Dongyanng Elevator, and than, It was merged into Thyssenkrupp in 2003), Seoul

Daegu City Hall, Daegu

Daegu Bank Headquarter Office, Daegu

Hundai Heavy Industries, Ulsan

Prosecutors Daegu Office West District, Daegu

POSCO Headquarter Office, Pohang

KBS Daegu Branch, Daegu

Daegu Culture and Art Center, Daegu

Museum of Kyungpook National University, Daegu

Kyongbok University medical center, Daegu

The National Institute of the Korean Language, Seoul

601BISANG, Seoul

Publishing JAEWON, Seoul

INDANG MUSEUM, Daegu

 

 

 

권기철의 회화
존재와 세계가 공명하는 소리

 

고충환
미술평론가

 
 
   태초에 말씀이 있었다. 여기서 말씀은 곧 신이며 로고스였고 이성이었다. 태초에 신은 이런 말씀 곧 소리로 창조했다(소리창세신화는 기독교 말고도 여럿 있다). 그러므로 말씀과 신, 말씀과 소리, 로고스와 이성은 처음부터 하나였다. 그 소리는 말하자면 존재에 내재된 존재내 소리(생명? 생명의 원인? 존재의 원인?)이며 우주 저편으로부터 유래한 우주의 소리였다. 그런 만큼 말씀과 소리와 음악은 처음부터 감각과는 거리가 먼 것이었고, 차라리 이성(아님 신성?)에 가까운 것이었다. 그래서 음악은 오랫동안 감각적인 예술보다는 이성적인 수학에 가까운 것으로 여겨졌다. 하나의 동기가 반복 변주되는, 점진적이로 잦아들었다가 점진적으로 확장되는, 그리고 그렇게 점차 클라이맥스를 향해 내달리는 과정에서의 규칙과 비례(비율?)의 엄밀성에 주목한 탓이리라.
그렇게 음악 자체는 비록 수학적 엄밀성의 소산이지만, 정작 그렇게 만들어진 음악이 사람들에게 전달되는 과정에서는 이성과는 거리가 먼 감각적 쾌를 유발한다. 응어리를 풀어헤치는 카타르시스 효과를 불러일으키는 것이다. 그리고 그렇게 음악은 재차 예술의 한 분과로서 편입될 수 있었고, 감각적 대상성을 획득할 수가 있었다. 음악과 관련한 이런 저간의 사정은 뭘 말해주는가. 음악은 이성과 감성, 승화와 정화, 지적 고양감과 감각적 쾌, 그리고 여기에 에토스와 파토스를 하나로 통합해 들이는 종합의 기능이 있다. 공자에게도 음악은 지고의 쾌(음악은 고기 맛도 잊게 만든다)이면서 동시에 최고의 덕목(음악으로 인격이 완성된다)을 의미했다. 상호간 이질적인 지점 지점들을 하나로 어우러지게 한, 이런 종합의 능력이며 기능을 칸트 식으로 말하자면 오성이 되겠고, 이는 화음 곧 오케스트라에서 확인하는 그대로이다.


 
   권기철은 이런 화음을 그리고 음악을 그리고 소리를 그린다. 정색을 하고 말하자면 소리는 그리는 것이 아니라 듣는 것이다. 그렇다면 소리를 그린다는 것은 무슨 의미인가. 바로 공감각을 실현한다는 것이다. 공감각? 표면적으로 감각은 저마다 다르지만, 사실은 그 이면에서 하나로 통한다고 보는 것. 주지하다시피 이런 공감각에의 인식은 칸딘스키와 폴 클레 같은, 그림과 함께 음악에도 조예가 깊었던 작가들로 하여금 추상미술을 발상케 한 계기가 된다. 단언할 수는 없지만, 대개 소리를 이미지로 번안하는 과정은 작가의 경우에서처럼 구상이나 형상보다는 상대적으로 추상미술과 어울린다. 이러저런 예술장르 중 음악이 가장 추상적인 장르랄 수 있겠고(물론 일부 표제음악과 같은 서사적인 내용을 담고 있는 경우가 없지 않지만, 대개는). 그 추상적 장르에 추상적 형식이 어울린다는 말이다. 아무래도 음악은 서사적인 내용의 전개보다는 형식논리에 치중하기 마련이고, 이는 그대로 점, 선, 면, 색채, 양감, 질감과 같은 형식요소에서 회화의 당위성을 찾은 모더니즘 패러다임과도 통한다. 정리를 하자면, 고도로 추상적 형식의 음악(흔히 표제음악과 비교해 순수음악 내지는 절대음악으로 알려진)과 모더니즘 패러다임의 형식주의 그리고 추상미술이 공감각을 매개로 하나로 통한다고 보면 되겠다.
그렇다면 음악 혹은 소리는 언제 어떻게 권기철의 그림 속으로 들어오게 되었고, 이런 소리의 이미지화는 어떤 의미를 갖는가. 일차적으론 음악과 관련한 작가의 경험이 바탕이 된 것 같다. 이를테면 작가는 꽤 오랫동안 특정 오케스트라를 위한 기관지 삽화와 공연 포스터를 그리는 일을 했었다. 당시 작가의 그림은 자연스레 바이올린과 첼로 연주자와 같은 구상적이고 형상적인, 그리고 나아가 반구상적인 그림을 아우르는 것이지만, 그 자체 본격적인 경우로서보다는 일종의 예비단계로 보아야하지 않을까 싶다. 이런 경험도 있지만, 기본적으론 작가 개인의 타고난 자질이며 감성으로 보아야 하지 않을까. 작가는 말하자면 유독 소리에 민감한 감각을 가졌고, 이를 바탕으로 작가에게 소리는 마침내 다른 감각경험을 길러내는 채가 되기에 이른 것 같다. 그래서 작가에게 소리는 일상(이를테면 존 케이지의 경우에서와 같은 일상음, 우연음, 채집음, 자연음과 같은)을, 자연(물아일체의 경지를 매개하는 소리)을, 우주(존재와 우주가 공명하는 소리)를, 내면을, 그리고 종래에는 존재 자체를 암시하고 상기하고 의미하기에 이른 것 같다. 그래서 모든 일상적인 경험을 소리로 감지하고, 그림을 매개로 그렇게 감지된 소리를 이미지로 옮겨 그리는 일에 통달한 것 같다.
 


   그렇게 작가의 그림은 형상을 빌려 소리를 이미지화하던 것에서 점차 소리 자체의 추상성에 주목하고, 이를 추상 형식을 빌려 표현하는 것으로, 말하자면 추상적인 소리를 추상적인 그림으로 표현하는 것으로 이행한다. 그렇게 그려진 그림은 한눈에도 드로잉의 분방함을 보는 것 같고, 거침없는 붓질의 난무를 보는 것 같다. 튀고 흩뿌린 물감자국이 여실하고, 맺히면서 흘러내린 아님 흘러내리다 맺힌 붓질자국이 선연하다. 물감자국이며 붓질 스스로 저마다의 길을 내고 물꼬를 트면서 그린 그림(회화의 내재율? 회화의 자율성?)같고, 즉각성과 즉발성과 즉흥성이 그린 그림(몸에 밴 것이 우연하게 터져 나온?)같다. 먹의 본성이 자기를 실현한 그림 같고, 색의 본성이 스스로를 구현한 것 같다. 먹의 본성? 색의 본성? 먹이 자율성을 획득하고 색이 자족성을 구현한 어떤 경지? 차원? 작가는 한동안 수묵화운동에 동참해 그 형식실험에 열심인 적이 있었고, 그 여파는 지금도 그리고 앞으로도 그림의 양분이 되어줄 것이다. 주지하다시피 수묵화운동은 그림의 당위를 처음으로 그리고 원점으로 되돌려 놓는 태도로 귀결된다. 그 무언가를 표현하기 위한 구실이며 도구로서가 아니라, 수묵 자체의, 먹 자체의, 붓질 자체의 본성을 추구하는 태도이며, 그 태도 자체로 하여금 그림이 되게 하는 방식으로 모아진다.
다시, 그렇게 그려진 그림은 의식이 그린 그림이라기보다는 잠재의식 내지 무의식이 직접적으로 표출된 것 같고, 몸이 이끄는 대로 그린 그림 같다. 몸이 이끄는 대로 그린 그림? 바로 몸 그림이다. 보기에 따라서 작가의 그림은 추상표현주의의 먹그림 버전을 보는 것 같다. 그리고 추상표현주의는 다르게는 액션페인팅이라고도 한다. 액션페인팅? 다시, 바로 몸 그림이라는 말이다. 생체리듬, 바로 바이오리듬을 따라 그린 그림이다. 작가는 바로 몸 그림을 그리고 있었고, 생물학적인 그림을 그리고 있었다. 꿀꿀한, 달뜬, 우울한, 들뜬, 무겁게 가라앉은, 가볍게 부유하는, 빠른, 느린, 가쁜, 깊은, 내면적인, 표면적인, 진중한, 촐싹거리는, 무뚝뚝한, 까불거리는 것과 같은 변덕이 죽 끓듯 하는 게 바이오리듬이고, 그 꼴이 꼭 변덕이 심해 종잡을 수가 없는 기후 같고 날씨 같다. 작가는 그런 바이오리듬을 그리고 있었다. 그 말 속에 리듬이 들어있다. 변덕이 바로 리듬이다. 높낮이가 있고, 변주가 있고, 주기가 있는 것. 이런 사실을 의식하면서 그림을 보면 불현 듯 그림 속에서 소리가 들린다. 먹물과 먹물, 붓 자국과 붓 자국, 색깔과 색깔이 서로 어우러지면서 음악이 흐른다. 무겁게 가라앉는 소리와 가볍게 뜨는 소리, 부드럽게 감싸는 소리와 날카롭게 찌르는 소리, 내달리는 소리와 정체된 소리, 긴박한 소리와 느슨한 소리가 어우러져서 화음을 만든다. 그렇게 그림 속에서 봄의 제전이 폭발하고 레퀴엠이 깔린다.
 


   작가의 그림은 한눈에도 에너지가 넘치고 기의 흐름이 원활한 편이다. 전통적으로 한국화의 덕목으로 알려진 기운생동이 감지되고, 특히 운이 두드러진 편이다. 그리고 알다시피 운은 운율 내지는 리듬감과 깊고, 소리(생명이 약동하는 소리? 존재와 우주가 공명하는 소리?)를 이미지로 옮기는 작가의 기획과도 통한다.
이외에도 전통적으로 먹그림은 필과 선과 준이 핵심이다. 그리고 특히 작가의 경우에 필과 선과 준은 그림만큼이나 오랜 경륜을 가지고 있는 서예와 전각에 대한 이해 없이는 불가능하다. 먹그림에서의 선과 필과 준이 서체와 하나로 통하는 것이다. 이처럼 작가는 자신만의 고요한 준을 얻기 위해 진력해온 편인데, 그렇게 얻어진 것이 이른바 채찍준이며 아미준이고 전각준으로 부를 수가 있겠다. 조어 곧 인위적으로 만든 말이지만, 작가의 그림에 나타난 준이 마치 채찍을 휘두른 자국 같고, 눈썹 같고, 돌을 소재로 한 전각에서 칼이 지나간 가장자리를 따라 터실터실하게 깨져나간 자국이 선연하기에 붙여본 것이다. 그럼 이런 독특한 준은 어떻게 얻어진 것인가. 작가는 플라스틱 먹물 통을 붓 대신 사용한다. 일정한 각도를 유지하면서 먹물 통을 화면에 대고 선을 그으면 들린 각도 쪽으로 먹물이 튀겨지면서 이런 독특한 준이 만들어진다. 한 번에 그려야 하기 때문에 정신집중과 호흡조절은 필수다. 순간적으로 그린 것인 만큼 준에 실어 보낸 호흡이 생생하게 전달되는 그림이다.
여기서 준은 서양화의 논법으로 치자면 드로잉에 해당한다. 이와 관련해 작가의 그림에서 두드러진 특징으로 치자면 드로잉과 타블로의 구별이 무의미하다는 것이고, 그런 만큼 드로잉에서 타블로로 그리고 타블로에서 드로잉으로 자유자재로 이행되고 있는 점이다. 결국 드로잉 타블로 할 것 없이 드로잉이 두드러져 보인다는 것인데, 상대적이긴 하지만 드로잉은 타블로에 비해 표현의 직접성이 특징이다. 의식이 지배를 받지 않은 무의식의 직접적인 표현을 겨냥한 초현실주의의 자동기술법과도 일정부분 통하는 대목으로서, 작가의 경우에는 그 표현이 무의식이나 억압된 욕망의 서사적 표현으로서보다는 순수한 추상형식을 띠고 있는 점이 다르다. 그리고 그 순수형식이 어우러져서 소리를, 화음을, 생명을, 호흡을, 그리고 무엇보다도 행위의 흔적을 떠올려준다는 점이 다르다.
이렇게 작가의 그림은 먹그림이 시작되는 회화의 원점으로, 그리고 특히 모든 감각경험이 소리라는 하나의 채로 걸러진 어떤 차원이며 경지로 초대한다. 당신의 귀에도 선으로 환원되고 색깔로 환치된, 존재와 세계가 공명하는 소리가 들리는가.

 

 

 

Kichul Kwon’s Paintings
Sounds Where Existence and the World Resonate

 

Kho, Chung Hwan

Art Review

 

   There existed words in the beginning. Here, the words were God and reason. In the beginning, God created the heaven and the earth with these words, namely sounds (many religions including Christianity have myths of creation with sounds). Therefore, words and God, words and sounds, and logos and reason were one from the beginning.
Speaking of the sounds, they were sounds inherent in existence (life? cause of life? cause of existence?) and sounds of the universe originated from far in the distance of the universe. As such, words, sounds and music were different than senses from the beginning and rather they were close to reason (or sacredness?). Music has been regarded as something not so much art based on senses as math based on reason because in music, a motive is played repeatedly and through variations, gradually dies down and eventually expands and then starts to dart off to reach a climax, and in this process, people pay attention to strictness of rules and proportion.
Though music itself is a product of mathematical strictness, it causes sensory pleasures that are quite different from reason in the process it is delivered to people: it causes catharsis effects getting rid of resentment. This way, music was integrated into art as a branch and could obtain nature of sensory objects. What do these circumstances related to music tell us? Music plays a comprehensive role of integrating reason, emotions, sublimation, purification,
intellectual boost, emotional pleasure and adding ethos  and pathos  to them. Even to Confucius, music meant supreme pleasures (Music even makes you forget the taste of meat) and at the same time, the best virtue (Music completes one's character). Music has such a comprehensive ability to mingle mutually different points into one. In Kant's way, such a comprehensive ability is wisdom and chord that is verified at orchestra.

 

   Kichul Kwon draws this chord, music and sounds. To be accurate, sounds are not something you draw but something you listen to. Then, what does drawing sounds mean? It means realizing synesthesia. Synesthesia? It means, on surface, senses are all different but they are integrated into one in the hidden side. As is generally known, awareness in such synesthesia served as a chance for artists such as Kandinski and Paul Klee who had profound knowledge of paintings as well as music to produce abstract art. I can’t say for sure, but typically, the process of converting sounds into image goes relatively better with abstract art than concept or shape as is in the case of the artist. Music is the most abstract genre among all art genres (of course, some music contains descriptive stories like program music but most of the time, it does), and what I mean is an abstract form goes well with such an abstract genre. Somehow,
music tends to focus on formal logic rather than on development of stories, which has something in common with modernism that found appropriateness of paintings from elements of forms such as dots, lines, sides, colors, sense of volume and texture. In summary, music in the highly abstract form (also known as fine music or absolute music
compared to program music), formalism of modernism paradigm and abstract art have something in common through the medium of synesthesia.
Then, when and how did music or sounds come into Kichul Kwon's  paintings  and what does the image of such sounds mean? Primarily, it seems his experiences in music has something to do with it. For example, the artist had a
job of drawing illustration for art journals  and performance posters. Back  then, his works naturally included concrete, formative and semi-concrete paintings  such as  drawing of violinists and cellists but I think these works should be considered a preliminary stage rather than his major works. Not only this  experience but basically his personal attributes he was born with and his emotions are attributable to the integration of music into paintings. As it was said,
the artist has senses uniquely sensitive to sounds and based on that, it seems, to him, sounds became a sifter that filters  out the other sensory experiences. So, to him, sounds seem to imply, recall and mean everyday  (like every day sounds, accidental sounds, gathering sounds in the case of John Cage), nature (sounds that lead to a realm of integration with external objects), the universe (sounds  where existence and the universe resonate), inner side and ultimately existence itself. That is why he seems to be highly proficient in detecting daily experiences through sounds and convert the sounds into image by the medium of paintings.

 

   As  such, the artist's  paintings  started to be attentive to abstractness  of sounds  themselves  going beyond converting sounds  into image by  borrowing shapes. In other words, he expresses  abstract sounds  in the form of abstract paintings. It is obvious at first glance that looking at the paintings drawn that way is like looking at drawing's wildness and rampage of feisty strokes with a brush. Splashed and scattered paint stains are clear and stains of strokes with a brush that were formed before running down or ran down before being formed are vivid. It seems painting stains and the strokes create their own paths and open up roads to draw the paintings (paintings' rhythm? paintings autonomy?) and it also seems  instantaneity, promptness and spontaneity  drew the paintings (what he was  accustomed to seemed to be outpoured by accident?). It seems like nature of ink stick realized itself and nature of colors materialized themselves. Nature of ink  stick? Nature of colors? A realm or a level where ink  stick  obtains  autonomy  and colors realize self-sufficiency? Once the artist joined the ink-and-wash painting movement and was eager to experiment the form, and the efforts nourish and will nourish his paintings. As everyone knows, the ink-and-wash painting movement boils down to an attitude that makes what a painting should be go back to the starting point. It is an attitude to pursue nature of the India ink, nature of the ink stick and nature of strokes with a brush, not a pretext or a tool to express something. It is the way the attitude itself becomes a painting.
Again, the paintings drawn that way seem like direct expression of sub-consciousness or unconsciousness and paintings seem to be drawn as the body leads rather than drawn by one's sense. Paintings drawn as the body leads?
They  are body  paintings. In a certain sense, his  paintings  look  like contour picture versions drawn in Indian ink of abstract expressionism. And Abstract expressionism is  also known as  action paintings. Action paintings? Again, they
are body paintings. They are drawn according to biorhythms. The artist was  drawing body  paintings  and biological paintings.  Being  melancholy, depressed,  excited, glum, buoyant, fast, slow, light, deep, internal, superficial, serious immodest, blunt, imprudent and capricious is biorhythms and the biorhythm is so capricious and unpredictable that it is like mixed weather. The artist was drawing such biorhythm. There was rhythm in the words. A caprice is the rhythm.
There is a high and a low. There is a variation and there is a cycle. If you look at his paintings in a way of being aware of this, you will start hearing sounds out of the paintings all of a sudden. India ink and India ink, marks of a brush and
marks of a brush and colors and colors mixed together to play music. Heavily sinking sounds, buoyant sounds, softly wrapping sounds, piercing sounds, darting  sounds, stagnant sounds, urgent sounds and loose sounds  all  mingle together to create a chord. As such, a festival of spring explodes in the paintings and requiem is played.

 

   His paintings are energetic and show smooth flow of energy. Cheerfulness and vividness traditionally known as virtues of Korean paintings are sensed and especially, luck stands out in his paintings. As you may well know, luck is deeply related to cadence or rhythm, which has something in common with the artist's planning that converts sounds (sounds of life full of energy? sounds where existence and the universe resonate?) into image.
Besides, traditionally  contour pictures drawn in India ink are all about style, lines and dimensions. And especially, in the case of the artist, his paintings would have not been drawn without understanding calligraphy and seal engraving that he has  long experiences in as well as style, lines and dimensions. As such, the artist has  done his utmost to achieve his own dimensions, which has generated the so-called whip-dimensions and dimensions of a long- slender eyebrow. Coined words, in other words, the words are created artificially but dimensions demonstrated in his paintings are as if they are wale of whips and eyebrows because marks of stones coarsely broken along the edge the graver past are vivid in the seal engraving made of stones. Then, how were such unique dimensions obtained?
The artist uses a plastic India ink basket instead of a brush. If you keep the ink basket at a certain angle and draw a line on canvas with the basket, the India ink splashes into the angle where the basket is raised. Here, concentration and breath control are necessary because this should be drawn at once. As such a painting is drawn in an instant, it delivers the breath transferred through the dimensions vividly.
Here, dimensions are equivalent to drawing in the technique of western paintings. Characteristics that set his paintings apart from others  are that it is  meaningless  to distinguish drawing from art displayed in a frame in his  paintings.
After all, without distinguishing drawing or art displayed in a frame, drawing stands out. Drawing has a characteristic of having relatively more immediate expression compared to art displayed in a frame. This  is  partly  something in
common with automatism of surrealism that targets immediate expression of unconsciousness  that is  not ruled by consciousness. The artist's paintings  are different from others in that such expression is not so much descriptive expression of unconsciousness or suppressed  desires as pure abstract forms.  And,  the  pure  forms  are  mixed together to remind us of sounds, chords, life, breath and, more than anything else, traces of acts.
As such, his paintings invite us to the starting point of paintings where contour pictures drawn in India ink begin and especially, to a level and a realm where all sensory experiences are filtered out through a sifter of sounds. Do you hear that sounds that are converted into lines and colors and where existence and the world resonate?